EREDETI PARFÜMÖK!

Ne rohanj, és ne emészd magad, csak látogatóba jöttél ide, ezért állj meg, és érezd a parfümök illatát!

A parfüm története


2_parfume.jpg


A középkorban a növényeket fertőző betegségek megelőzésére használták, míg keleten a parfümök inkább érzéki örömök ígéretét hordozták. Az Egyház elítélte az alkimistákat. Ezen időszak alatt a keresztes lovagok új alapanyagokat és illat előállító technikákat hoztak keletről. A kínaiak és arabok nyomában járva az európai alkimisták is rátaláltak az etil alkoholra és a desztillációra. Marco Polo utazásai hatalmas lökést adtak a fűszerkereskedelemnek. Úgy hitték, hogy a kellemes illatoknak fertőtlenítő hatásuk van és megvédenek a járványoktól. A gazdagok “illat labdákat” hordtak magukkal melyet pézsmával, ámbrával vagy aromás gyantával töltöttek. Az illatok használata új életstílust vezetett be. A költők szenvedélyesen ünnepelték a nőiességet. Az Egyház szigorú figyelmeztetése ellenére a korabeli hölgyek és urak illatos fürdőket vettek, hogy elmerülhessenek az érzéki élvezetekben.

A Reneszánsz időszak alatt királynők és kurtizánok versengtek az első itáliai alkimisták által előállított titkos képletek megszerzése érdekében és felfedezték az Ázsiából és Amerikából behozott illat alapanyagokat. A reneszánsz új életszemléletet hozott. Építészek, mérnökök, művészek és tudósok utazgattak szerte Európában. A hatalommal, pénzzel bíró patrónusok hatására a művészetek felvirágoztak. Az első kémiai értekezések elkezdték kiszorítani az alkímiát és annak receptjeit. Vasco de Gama, Columbus, Magellán, mind híres felfedező, új alapanyagokat hoztak Amerikából és Indiából : kakaót, vaníliát, Peru balzsamot, dohányt, borsot, szegfűszeget, kardamomot ... Az udvarban híres kurtizánok és befolyásos asszonyok versengtek egymással a szépség … vagy a mérgek titkának megszerzéséért. A spanyol és olasz parfümkészítők elhagyták hazájukat (és a Medici családot) és üzletet nyitottak Párizsban. A parfümmel illatosított kesztyűk hamarosan egész Franciaországban elterjedtek.

A klasszicista időkben Versailles-ban az illatok kultusza mámorító magasságokba emelkedett. A kesztyű-, illat- és púderkészítők szövetségbe tömörültek, és együtt fejlesztették tovább tudásukat. Versailles lett a világítótorony, diktálva a divatot, szokást és praktikákat. Négy év alatt a Napkirály csak egyszer fürdött! Mindenki ápolatlan volt, így a férfiak és nők túlzó mennyiségű parfümöt és kozmetikumot használtak. A Parlament felhatalmazta a kesztyűkészítő mestereket a parfümkészítő titulus használatára, melyet később "púderkészítőre" módosítottak. Montpellier és Grasse versengtek az olyan medicinális növények kultúrájának megteremtéséért, mint a szegfű, viola, jázmin, rózsa, tubarózsa és leander.

A felvilágosodás kora. Frizurák, make-up és parfüm. Ezen időszak alatt a nők lelkiismeretesen követték a csábítás kódexének mesterfogásait és meghajtották fejüket a divat önkényuralma előtt. XV. Lajos udvarát csak “parfüm udvarnak” hívták. A parfümök naponkénti váltása kötelező volt. WC ecetek kezdtek elterjedni. Ez volt a gondtalan boldogság és ünneplés kora, melynek központja Marie Antoinette volt. A magazinok és újságok szolgáltak a női elegancia kánonjának meghatározóiként, melyet aztán kínos pontossággal tartottak be. A higiénia újra divatba jött. Az illatízlés több kifinomult kompozíciót hozott létre, mely nagyban hozzájárult az első híres párizsi illatházak jövedelmezőségéhez. A Grasse vegyészek jól prosperáltak. Sikerült továbbfejleszteniük a virágillatosítás és desztillálás technikáit. Kölnben Jean-Antoine Farina elindította az "Eau de Cologne"-t.

A napóleoni időkben a birodalom és az udvar túlzásai véget értek. A romantikus kor virágszerű hölgyei visszafogottabb illatokat kerestek, mely jobban kifejezte egyéniségüket. 1789 – ebben az évben a puskapor illata lengte be a francia forradalom hajnalát. Az illatokat lenézték. Visszatértük a Konzulság és Császárság idejére tehető. Az uralkodónő, Josephine, vagyonokat költött egzotikus illatokra, Napóleon pedig szinte függőségbe került az eau de Cologne-nal való masszázzsal. A brit higiénikusok újraélesztették az illatos fürdők népszerűségét. A romantikus kor alatt a nők elvesztették érdeklődésüket a smink és az erős illatok iránt. Ábrándosak és sápadtak voltak, kezükben enyhén illatosított zsebkendővel jártak.

A Modernkorban a XIX. század vége felé az illatipar egyre inkább a középosztálybeli hölgyeket vette célba. Feltűntek az első szintetikus illatösszetevők. A Második Birodalmat egy rövid ám intenzív időszakra átitatta a vetiver és a pacsuli. Mindez véget ért a század második felére, mikor is a megerősödött középosztály kifinomultabb illatok után mutatott keresletet. Virágzásnak indult a luxusáruk kereskedelme és a parfümkészítést egyre inkább művészetként tartották számon. Új, eredeti illatok tűntek fel, mint a kumarin, heliotropin, vanília, ionon és az első aldehidek – ezeket vadonatúj kémiai eljárásokkal nyerték és megindították az illatanyagok forradalmát. Ez volt a modern parfümkészítés születése.

1900 -a "Belle Epoque" illat köszönhetően a jól hangzó névnek és a gyönyörű üvegnek luxuscikké vált. Ez volt a "Belle Epoque" ! Az "Art Nouveau"-t lelkesedéssel ölelték keblükre az emberek. Illat : Coty, a tehetséges jövőbelátó összeállt a szintén nagyreményű Lalique-el és megalkották a valóban luxusterméket a Fashion : Farewell tornurt ! Poiret továbbment a női sziluett újrafelfedezésének útján. Az Államok látta a szépség és kozmetikai ipar előretörését és az úttörők Elizabeth Arden és Helena Rubinstein megnyitották ajtaikat az új trend előtt. Újabb illatot azonban csak jóval később adtak hozzá az addigiakhoz

1920-1930 Az eseménydús húszas évek bakfisai nagy étvággyal vetették bele magukat a emancipáció, újítás örömeibe és felfedezték az aldehides illatok új frissességét. Ezen extravagáns évek alatt a nők dolgozni kezdtek és emancipálódtak. Isten veletek fűzők! Ez volt a fiús "Garçonne"-ok avagy bakfisok kora. Hebehurgya könnyedség lengte be a levegőt : sebességrekordok dőltek meg, egész éjszakákon át táncolták a Charleston-t, a némafilmek sztárjaitól pedig mindenkit el volt ájulva ... Az aldehidek frissességet és energiát vittek az illatok világába.

A II. Világháború után a Haute Couture és az illatok együttese megalkotta a Hollywood által inspirált női csáberő új imidzsét. 1930 – a Nagy Gazdasági Világválság ... tömeges munkanélküliség, majd kitört a II. Világháború. Fasizmus, népirtás. A divat alkalmazkodott a korlátokhoz. Ezek voltak Hollywood “sose halunk meg” napjai, melyek alatt a stúdiók felépítették a csillagok kultúráját. A háború után Christian Dior elindította a New Look-ot, a változó idők látható jelét. Jól fogyott a Marie Claire, az első női magazin, mely egyes részei a divatról és szépségről szóltak, de helyet kaptak benne az orvos válaszol típusú rovatok és a folytatásos szerelmi regények is. A designer-ek megalkották a különböző egyéniségek illatait: mindenkinek a saját életstílusa alapján. A kitűnni vágyók designer által tervezett parfümöt viseltek.

Az 50-es években az illat elvesztette exkluzív image-ét. Megjelent az első férfi eau de toilette. Megszületett az első amerikai parfüm. Rágó, farmer, rock’n’roll : Európa vágyódva tekintett Amerikára és szex szimbólumaira. Ekkor kezdődött a hidegháború. A háztartási gépek háziasszonyok millióinak változtatták meg a mindennapi életét. A konfekciómárkák lassan kiszorították a tömegruhákat. Az illatok egyre inkább hozzáférhetővé váltak: tónusuk közkedveltté és érthetőbbé vált így szélesebb közönséget vonzottak. Az ötvenes évek hozták meg a férfias eau de toilette virágkorát. A levendula és vetiver diszkréten elegáns illata hozzátartozott a mindennapi jólápoltsághoz. Az amerikai hatás továbbra is fennmaradt, Estée Lauder piacra dobta első illatát.

1960-ban beköszöntött a szembenállás kora és a szociális viselkedés változása. Az illatok tekintetében ezt az új frissesség feltűnése jelezte. A hatvanas években növekedésnek indult a gazdaság alacsony vagy nem is létező munkanélküliséggel. A San Francisco-ból induló hippi mozgalom bevette Európát. A test és az öt érzék jelentőségét felfedezve elindult a szexuális felszabadítás. "Make love, not war". A fiatalok lázadók voltak, komoly tüntetésekre került sor a Vietnámi Háború ellen, mely egyben táptalaja volt az 1968 Májusában kitört diáklázadásoknak. A pacsuli uralta az utcákat, de erre a divatipar rá se hederített. Az eau fraiches ... új könnyedség vagy a parfüm vádbeszéde?

A hetvenes években a nők kikövetelték individualizmusuk elismerését és büszkén hordták az “életstílus” illatokat. A férfiak tisztálkodási/borotválkozási rituáléjukon kívül is elkezdték használni az illatszereket. A hetvenes években több új életstílus tűnt fel : feminizmus, vissza a természetbe, homoszexuális mozgalom, punk, újromanticizmus. A ruhák tükrözték viselőjük élethez való hozzáállását és saját ötleteit. Gyakran ötvözték a különböző stílusokat. A divatban az illat legfontosabb összetevője az “üzenete” volt. Mind az Egyesült Államokban, mind Franciaországban új, kifinomult vagy provokatív máskor gyengéden természetes és romantikus illatkoncepciók vonzották a hölgyeket. Akik nem értették ezen kettősséget, kudarcra voltak ítélve. Az eau de toilette után külön férfiaknak tervezett illatok jelentek meg a piacon: a férfiillat nem korlátozódott csupán a borotválkozás utáni arcszeszre.

1980-1990 individualizmus és konfrontáció. Az illat lármás, erős, a szörfösök és yuppie-k által keresett erős hatások leképezéseként. A nyolcvanas évek ismertetőjegye az erős érzékekre gyakorolt benyomás volt. A berlini fal leomlása a különböző ideológiák szétesését visszhangozta. A férfiak és nők fárasztó versenyfutásba kezdtek hivatali sikereket hajszolva. A testépítés, széllovaglás és síelés ekkor voltak a csúcson : a testet a legjobb kondícióban kell tartani, legyünk gyorsak és hatékonyak. A férfiillatok a természet elemeivel való ütközésben magasztalták fel a férfitestet. A nők másrészről erőt sugárzó ruhákat hordtak és túl erős illatokat, hogy így hirdessék szakmai sikereiket. Az új, Egyesült Államokból származó gyümölcsös irányzatok új irányt adtak a férfi és női illatoknak

1990-2000 A materializmus egyre inkább a múlt ködébe vész. A férfiak és nők egy tisztább világra áhítoznak. Megosztják illataikat, mely az új frissesség után való kutakodást tükrözi. Az Öböl-háború, AIDS ... a két fő esemény, mely a második évezred végén középpontba állította társadalmaink félelmeit és aggályait. Hogy elszakadjunk az egyre inkább anyagiassá váló világtól, fejest ugrottunk a rap vagy techno zenébe, begubóztunk vagy magunkévá tettük a New Age életstílust. Az Internet, mint egy óriás háló rátelepedett életünk minden mozzanatára, sőt még azon is túl ... Ez volt a bolygóközi falu megszületése. Bizonyos parfümök visszanyúltak a gyermekkor lágyabb emlékeihez, összekapcsolva az ízlést és szaglást a vanília, karamell és tej édes jegyeivel. A férfiak egyre inkább nyitottak lettek saját érzelmeikre. Az illatokat régen csábításra használták. A nyolcvanas évek kilengésinek ellensúlyozásaképpen az új "eau" friss vízillatú volt, mintha az egyszerűség utáni szomjunkat akarta volna oltani. Az illatok a tenger, víz, növények és virágok illatát idézték, természetes érzetet keltve, újra az alapokra helyezve a hangsúlyt, melyek a föld, tűz, víz és szél.






Weblap látogatottság számláló:

Mai: 7
Tegnapi: 24
Heti: 184
Havi: 722
Össz.: 663 288

Látogatottság növelés
Oldal: A PARFÜM TÖRTÉNETE
EREDETI PARFÜMÖK! - © 2008 - 2024 - eredetiparfume.hupont.hu

A HuPont.hu egyszerűvé teszi a weblapkészítés minden lépését! Itt lehetséges a weblapkészítés!

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »